گاه نوشته های مهراد ریاحی راد

نوشته های من در این وبلاگ منتشر می شود

گاه نوشته های مهراد ریاحی راد

نوشته های من در این وبلاگ منتشر می شود

در منوی "درباره من" در قسمت بالای وبلاگ توضیحاتی درباره من یافت می شود.

طبقه بندی موضوعی

آنچه که می بینیم همه چیزی نیست که هست

چهارشنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۸، ۱۲:۴۶ ق.ظ

استادان دانشگاه دوک سالها روی تحقیقی کار می کردند که در آن مسولان امور مالی در شرکت های بزرگ درباره بورس پیش بینی هایی می کردند ، نتیجه شگفت آور بود مسولان مالی درباره آینده نزدیک بازار سهام کاملا اشتباه پیش بینی می کردند ، همبستگی میان تخمین آنان و ارزش واقعی در حد صفر بود.

وقتی مقداری را تخمین می زنیم به اطلاعاتی اطمینان می کنیم که به ذهن می آید در صورتی که بخش زیادی از این اطلاعات را در دسترس نداریم یا به ذهن ما نرسیده اند در واقع می توان گفت آنچه که می بینیم همه چیزی نیست که هست.

 بر اساس همین تحقیقات برای اینکه 20 درصد درست تر پیش بینی کنیم  نیاز است بازه هایی با طول حداقل 4 برابر بیشتر را به عنوان عدد پیش بینی خود لحاظ کنیم مثلا به جای اینکه بگوییم احتمال 80 درصد فلان اتفاق خواهد افتاد باید بگوییم به احتمال بین 20 تا 80 درصد این سهم سقوط خواهد کرد، که البته این حرف از نظر بقیه خیلی مسخره است و معمولا مورد قبول قرار نمی گیرد ، همین تحقیق نشان می دهد مردم و شرکت ها کسانی را که اطلاعات گمراه کننده تری را با قطعیت بیان می کنند بیشتر از کسانی که حقیقت را با عدم قطعیت بیان می کنند می ستایند به دو مثال زیر توجه و کمی فکر کنید:

فرض کنید برای درمان سوزش معده به مطب یک پزشک رفته اید در کدام یک از حالت های زیر با رضایت خاطر بیشتری از مطب خارج می شوید

1- پزشک به شما می گوید با معاینه توانسته علت بیماری شما را به صورت قطعی شناسائی نمایدو با مصرف فلان داروها و دستورالعمل ها شما سلامتی خود را در دو ماه آینده بدست خواهید آورد .

2- پزشک به شما می گوید نمی تواند به صورت دقیق بیماری شما را تشخیص دهد و نیاز است ابتدا یک داروی خاص را به مدت محدود مصرف کنید و سپس لازم است یک سری آزمایش انجام دهید تا شاید بتوان تشخیص داد علت بیماری چیست و راه حلی برای درمان ارائه نمود.

 

مثال دوم:

شما به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده اید و در جستجوی شغل هستید ولی کمی احساس گنگی و سردرگمی در یافتن شغل دارید ، پسرخاله شما یک فرد با تجربه به نام آقای تجربی را که ده سال زودتر از شما در رشته شما فارغ التحصیل شده است را جهت مشاوره و کمک فکری به شما معرفی می کند و شما با آقای تجربی تماس می گیرید

کدام را دوست دارید بشنوید:

1- آقای تجربی به شما می گوید با توجه به رشته تحصیلی شما کافی است فقط یکی زبان برنامه نویس پایتون یا R یا جاوا را در سطح متوسط یاد بگیرید قطعا شغلی مناسب با درآمد بالا به سرعت پیدا خواهید کرد.

2- آقای تجربی به شما می گوید اگر در دوره آموزش نرم افزار راهکاران همکاران سیستم که جهت ورود به بازار کار طراحی شده است شرکت  کنید و در کنار آن در دوره های اکسل و Word  نیز شرکت نمایید و همچنین برنامه آموزش زبان به صورت سلف استادیSelfStudy)) را نیز پیش ببرید، شانس یافتن کار برای شما بیشتر می شود.

نمونه دو مثال فوق بارها و بارها برای ما در طول زندگی اتفاق می افتد.

در پژوهشی درباره بیمارانی که در بخش ویژه از دنیا رفته اند نتایج کالبد شکافی با تشخیصی که پزشک در زمان حیات بیمار داشت مقایسه شد نتیجه به شکل عجیبی شگفت آور بود پزشکانی که از تشخیص خود مطمئن بودند 40 درصد موارد اشتباه می کردند.

برگرفته از کتاب THINKING FAST and SLOW (DANIEL KAHNEMAN)

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی